Anarchotopie na jídlo

Strategie „čistě“ na farmaření jsou v poslední době velmi oblíbené. Je to způsobené tím, že se jedná „o snadný, časově nenáročný“ způsob hry. Díky hráči Dart.Kanne (#123610) Vám zde můžeme přiblížit trošku netypicky pojmenovanou strategii – Anarchotopii. Jedna se o Anarchii s revolucí na Utopii.

Základní parametry Anarchie

+20% více prozkoumá
+10% jídla z vesnic
Mnohem nižší spotřeba energie budovami
Revoluce z anarchie nic nezničí (ztratíte pouze společenské pokroky)
Rychleji se přibližuje Utopii
-25% produkce továren
Velká nespokojenost pokud je země rozsáhlá.

Při obraně proti normálním útokům se každých 100 obyvatel brání jako 1 voják
Bez pokroku Ochranné a obchodní organizace nemůže útočit. I s ním má -20% útok.

Základní parametry Utopie

+25% produkce továren, kasáren, energie, jídla a technologií
+10% spokojenost
Výrazně rychlejší kolonizace.

-20% síla útoku
Může vyrábět a odpalovat pouze konvenční rakety (demoralizace při odpálení je vyšší než u jiných zřízení)
Může mít 3 obranné spojence

Prolog

Anarchie má nespornou výhodu, že se z ní dá udělat revoluce bez ztrát (krom zmíněných společenských pokroků). Objevování rozlohy má základ +20%, když připočteme povinného generála stavitele na povinném minimálním 5.levelu, bonus za rozvojovou zemi, číslo naskočí opravdu krásně. Zhruba na 6000 km2 se objevuje 13-16km/kolo. Tomu nemůže žádná další základní vláda konkurovat. Bonus na jídlo z vesnic je sice zajímavý, ale osobně ho nepoužívám a jedu na produkci jídla z farem. Na modelové rozloze 6000 km se dá tím pádem vyrábět okolo 16-19k jídla za tah. Když to proženu vzorcem na prodej a dejme tomu průměrnou cenou 15$/tunu, vyjdou docela zajímavá čísla 216k-256k peněz za kolo (výpočet je pouze orientační a každý věk se může lišit). Na rozloze 6000 km je to slušný obrat, při odehrávce 100 kol se člověk může dostat i na krásných 30 milionů čistého (započítávám i samotnou produkci peněz z daní).Nízká spotřeba energie budov vás činí prakticky nezávislými na této komoditě. Na modelové rozloze je 400 elektráren, které při technologickém efektu 117% energetiky produkuje 140 energie/kolo. Když se zahustí technologie, může se jít klidně na 200 elektráren a produkce se moc nezmění. Postih na produkci továren je takřka nulová ztráta. Anarchie neválčí a pokud možno, kromě startu, neprodukuje žádnou bojovou jednotku. Vše se nakupuje. Poslední bonus k nezaplacení je obrana 100 obyvatel jako jednoho vojáka. Na rozloze 6000 km se nachází 2,5M-3,2M obyvatel, tj. jako by bylo v zemi 25k-32k vojáků. Upozorňuji, všechny hodnoty jsou pouze orientační, sice založené na správném odhadu, ale stále orientační.

V utopii se neprodukují vojáci ani těžká technika. Nikdy se jich nevyrobí tolik, jako nakoupí za prodej jídla/energie/technologií. Prostě se to nevyplácí. Nemám přesná čísla, ale už jsem si to vyzkoušel a na jídlo jsem byl vždycky lépe než na vojenské jednotky. Tři obranné spojky je poslední zásah do černého.

  1. Začátek věku a první odehrávky
  2. Střed věku
  3. Závěr věku
  4. Generálové, válčení, diplomacie
  5. Armáda
  6. Pokroky

1. Začátek věku a první odehrávky

Je více způsobů, jak dobře rozehrát, ale závisí na ochotě strávit čas u klikání a trhu. Začít na technologie a prodávat je je prý výhodnější (nedával jsem si práci s počítáním nebo abych to vyzkoušel), ale radši jedu na stavbu vojáků a následně laboratoře. Nejprve se nastaví produkce technologií do rychlosti stavby. Obvykle postačí 200 kasáren, přistavit k nim 200 laboratoří. Vojáci se prodávají, aby bylo na stavby a provoz, laboratoře zatím zvyšují rychlost stavby. Do posledního kola protekce by to mělo být tak 50-50 na rozložení, prestiž cca 34k.

V další odehrávce se už pomalu začíná upouštět od stavby kasáren. Jídlo už začíná pomalinku stoupat (3-5 den věku), staví se zhruba 30 budov/kolo. Nyní je čas akorát začít stavět farmy a posílat technologie do zemědělství. Zábavní střediska ještě nejsou potřeba, body na utopii rostou od spokojenosti 105+. Vojenské základny pro tuto chvíli Stačí okolo 8%, technologie síly zbraní stačí i 500 bodu (odpovídá 6% bonusu za sílu zbraní, bonus totiž nemá lineární vzorec, takže prvních 500 technologií má větší efekt, než dalších 500. Např. 1000 technologií síly dává ne 12%, ale jen 11%). Kradení hlíny se člověk bát nemusí, kolonizace je tak obrovská, že vše se dá objevit zpět během 15 kol. Na pokroky není kam spěchat, anarchie nemá žádné raketové starty, není kam spěchat. Úkolem první poloviny věku je vytvořit si kladnou zkušenost armády a nachytat 3 generály a vycvičit je na minimálně 5.level. Všechno ostatní je nepodstatné, protože do utopie je vaše produkce „nízká“. 80% všech výdělků se investuje do armády. Armáda znamená expy z obrany a rychle tím i získané generály. Farmář je pro producenta jídla klíčový ze dvou důvodů. Zvyšuje produkci za každý level o 2% a ta důležitější část, o 20% snižuje šanci na genetickou katastrofu za každý level, tudíž na 5.levelu má 100% šanci na odvrácení. Zábavná střediska je dobré postupně hnát na minimálně 15%, aby byla utopie co nejdříve.

Jak jsem už zmiňoval, NA NIČEM JINÉM NEZÁLEŽÍ, utopie musí být co nejdříve, protože teprve s ní je produkce jídla parádní. Musíte tomu tedy podřídit vše. Neustále se odesílají humanitární pomoci (za každou pomoc OSN zemi v rozvoji je 300 bodů na utopii).

2. Střed věku (15. – 25.den)

Všechny pokroky, které nepotřebují 600k prestiže by už měli být hotové, tzn. i pokroky Ochranné a obchodní organizace, které umožňují útočit, ale hlavně dávají 5% spokojenosti. Ti šťastnější už mohou 15.den dělat revoluce na utopii, 20.den už může hodně lidí, 22. den už snad každý, kdo s přechodem počítá a nemá ani populistu. Hned po revoluci se obětují veškeré peníze do vytvoření všech pokroků. To znamená, že odehraji 20 kol, jídlo prodám a hned udělám pokroky, odehraji 20 kol, prodám a nastolím další. Dejme tomu, že se den dva dá žít bez Protidrogové centrály nebo Mezinárodní spolupráce, které zemi nepodporují nebo jen málo. Stavba země v tu chvíli 15% vojenské základny, 15% zábavná střediska, zbytek farmy, popř. pár elektráren na kompenzaci energie. Začíná se ukládat na světový trh většina produkce.

3. Závěr věku

Po 25. dni se už počítá s tím, že utopii má každý. Pokroky, které zmizeli revolucí už jsou dávno obnovené, ekonomičtí generálové už by měli být přestavení na správné schopnosti a vycvičení na 5.level+. V obranně už je obranný generál. Celkový bonus země 110%+ bez vlády a generálů (běžné je mít 130%+). Naprostá většina vyprodukovaného jídla se ukládá na trh na 25-30$/tunu. Jídlo se v naprosté většině nedostane tak vysoko, takže nehrozí, že by vám to někdo koupil. Do údržby země se nedává tolik, většinou se kompenzují ztráty nebo když je třeba, tak se prodá i nějaké to jídlo na armádu.

Poslední týden přichází nejošemetnější část věku. Jídlo i energie jsou nevyzpytatelné komodity. Je dobré si dělat statistiku na http://www.webgame.cz/wg/index.php?p=zebricek&s=stats , položka Jídlo do skladů xx/kolo. Není to jediný parametr na sledování, ale momentálně ukazuje, kolik průměrně lidi vyrábí. Vezmu-li v potaz, kolik lidí v tu chvíli hraje tu samou taktiku, dostanu přibližný odhad potřeby (ne spotřeby) jídla. Někdy jídlo dorazí na špici už v neděli (jako se to podařilo vychytat mě v 62. věku, jídlo bylo za 19$/tunu a já to vytáhl na 8,2M prestiže, 19.místo, a od pondělí jsem už neudělal ani tah), někdy až ve středu nebo čtvrtek.

pozn. autora

Zažil jsem taky věk, kdy spousta lidí neodhadla trh, ten se zhroutil už v pondělí, spousta lidí začala podhazovat, aby se zbavili všeho, jídlo kleslo na 7/tunu. Ve čtvrtek začal být jídla nedostatek a vystoupalo na 20/tunu a v pátek na 30/tunu. Ten kdo počkal, ten si namastil. Příklad uvádím, aby bylo vidět, že nejde doopravdy poradit v návodu, kdy je ideální prodávat. Prostě se to musí cítit v kostech.

Kromě sledování statistiky pomáhá se domlouvat s jinými top producenty na upouštění trhu nebo úmyslné vyhladovění. 10 lidí už dokáže ovlivnit trh a když se domluvíte i s jinou aliancí nebo dvěma, která jede stejnou taktiku, můžete úmyslně hýbat s trhem. Samozřejmě to vyžaduje už mít dobré jméno, kdy jsou lidi ochotní naslouchat (Ano, jméno dneska dělá hodně, lidi víc poslouchají. Je to jako potkat celebritu. Všichni se smějí i hodně špatným vtipům, které celebrity vypustí.).

Další je zapisování si velkých špuntů na trhu. Ten je sice těžké sledovat pořád, ale dává zhruba představu, kolik jídla je ještě na trhu celkově a čas, za jak dlouho se to všechno může prodat.

Poslední parametr je takový pohled do duše průměrného typu hráče. Jak lidi asi budou reagovat, když se trh zaplňuje a nestačí se prodávat, když se podhazuje a do konce věku zbývá 24 hodin. Není to vyloženě věc, která se dá použít, ale když člověk chvíli sleduje trh a neustále obnovuje, může vysledovat, jak lidi podhazují a kolik tun. Dost špatně se to vysvětluje, aby to bylo pochopitelné. Takže pokud nechápete, co myslím, klidně to vypusťte.

4. Generálové, válčení, diplomacie

Generálové pro tuto taktiku jsou neoddiskutovatelní. Farmář, stavitel, populista, špion. Ekonomičtí se expí jako první. Přijde první generál, dostane druhou schopnost, ihned se přepíná na dalšího ekonomického, který schopnost nemá. Jakmile mají oba ekonomičtí generálové druhou vlastnost a nemají tu správnou, přepíná se na generála, kterého potřebujeme dřív zkombinovat. Pro mě je nejdůležitější farmář-stavitel. Jako druhého teprve dělám špiona-populistu. Klidně si můžete počkat na 7.hodnost země a pokrok vojenská akademie. Expy jdou rychle, farmy dostávají soustavnou rychtu, sedmička je docela rychlá. Nebo předělat klasicky generála na 6.levelu, ale je to hodně velká ztráta expů při předělávání, to se dělá v případě, že jiní generálové nedorazili (nestává se moc často).

Do obrany se standardně dává ochránce-stratég, nyní po posílení vlastence ze 3% na 4% za úroveň se dá hrát i s vlastencem-ochráncem. Na 8.levelu ochránce národa/stratég brání takticky 96% (40% stratég, 40% ochránce, tj. [(1,40×1,40)-1=0,96)].), na dobyvačný vůbec. Oproti tomu ochránce národa/vlastenec brání takticky 84,8% [(1,40×1,32)-1=0,848)], na dobyvačný 32%. Výběr je tedy na hráči, kterou kombinaci chce. Obě mají své pro a proti.

Ekonomičtí generálové: Stavitel, kromě rychlé stavby je 25% na kolonizaci krásný bonus. Farmář: za každý level 2% na produkci jídla a 20% na odvrácení genetické katastrofy (tj. na 5.levelu 100% šance na odvrácení). Špion: zesiluje rozvědku (když vás neinfiltrují, dost často vás nechají .. ), navíc snižuje ztráty agentů při partyzánech. Populista, klíčový na rychlejší postup k utopii, po revoluci už v podstatě zvyšuje jen bonus armády. Spokojenost má sice vliv na další věci, ale populista si svojí důležitost odbude do revoluce. Nicméně jeho užitečnost ho zaplatí stejně.

Samotné válčení je u anarchotopie přehnané slovo. Za anarchii se neválčí a za utopii to všechno začíná a končí maximálně pár konvenčními raketami a dobyvák. Nebo když ho někdo jiný připraví. Na výsledný útok ale doporučuji používat http://www.wgtabulky.cz/infiltrace/ http://wgtabs.schmutzka.eu/infnew/. Klidně i nadhodnotíte možnosti obránce a vyjde potřebná síla na útok. V sekci Útok je uvedené číslo Útok s bonusy. Jestli zaútočit nebo ne už je otázkou jednoduché matematiky.

Diplomacie je důležitá stejně jako bonus, armáda a všechno okolo. Pokud jedete single farmu, je dobré mít Cover (podporu jiných hráčů). Ať už přímo v alianci nebo spřátelenou alianci, která vyhlašuje války všem, co jí vyhlásí vám. Pokud ale cover nemáte domluvený, přichází diplomacie. Z vlastní zkušenosti vím, že se slušností se dojde dál. Není nic horšího, než když nějaký ego-honič začne blbnout a ničit, virovat, bombardovat. Samozřejmě, že jako farma vlastníte stavitele, ale jsou to zbytečné náklady, nehledě na to, pokud vám dá výhlaz do plného světového trhu. Základní pravidla tedy jsou nenadávat, nevyhrožovat, nediktovat. S chladnou hlavou lze oponenta přesvědčit, že už udělal dost a rád bys na konci ještě něco uhrál. Spousta lidí ustoupí. A s tím zbytkem se člověk musí hold vypořádat. Co se týče embarga, rozhodně je neuděluji. Zbytečně to přitahuje pozornost a zase jako předtím, lidi se za ně mstí.

5. Armáda

Žádná armáda u žádného zřízení není ta nejlepší. Taková armáda neexistuje (Výjimku tvoří jen 10M vojáků, 1M tanků, 1M stíhaček, 500k bunkrů a 3M mechů. Taková armáda se špatně probíjí jakémukoliv válečníkovi z prostého důvodu, takovou armádu nikdy mít nebude. Konec legrace. )

Viděl jsem hrát taktiky pouze s vojáky a bunkry, ale na farmu se mi to nelíbí, moc citlivý. Osobně preferuji armádu kombinovanou, univerzální, v poměru jednotek 100k vojáků, 15k tanků, 5k stíhaček, 15k bunkrů, 75k mechů. Stíhačky nejsou podmínkou, ale vzhledem k výši naší spokojenosti se bude snažit každý válečník prodávat drogy, bombit nebo jen takticky nalétávat, než se pustí do mechování. Stíhačky se můžou klidně vypustit po pokroku Protiletecká obrana (díky dvojnásobné obraně bunkrů). Sice žere peníze (2$/km2), ale ušetřené peníze za vymechované stíhačky to kompenzují.

6. Pokroky

Pokroky vidím všechny stejně, není potřeba je mít první, tu práci přenecháme technokratům, ale rozhodně nebýt poslední. Vynechává se úplně pokrok Jaderné elektrárny a není úplně klíčový mrakodrap. Ten samozřejmě pomáhá, ale u anarchie a následně utopie to není natolik klíčový prvek. Musí se udělat levně a pak se to vyplácí. Třeba za 40M už je to dost na hraně, zda ho vůbec dělat, zvyšuje o 10% příjmy, ale příjem s touto taktikou se pohybuje mezi 80-120k za kolo, podle rozlohy, dost často to může být i méně a 10% z mála je stále dost málo. Pokud si na anarchii neděláte androidy, po revoluci je určitě udělejte, zvýší produkci znatelně. I na anarchii se hodí, sice mají postih na spokojenost, ale výsledný efekt vyváží zbytek. Záleží na individuálním člověku, pro co se rozhodne.

Epilog:

Berte tenhle návod jako nastínění, jak se to vlastně hraje. Může obsahovat věci, které by někdo mohl odsoudit jako hloupost. Základ ale v něm je určitě. Neobsahuje všechnu moudrost. Nehodlám hned každého naučit moje kung-fu, jen ukážu pár užitečných chvatů. Navíc, celé to píšu jako můj osobní názor, takhle to hraji já, takhle mi to vyhovuje. Zabírá to málo času, nevyžaduje to kontrolu 30x denně. Stačí 2x.

Článek vytvořil hráč Dart.Kanne (#123610).
Upravený hráčem Chica (#107648).